مقالات

انواع مبدل حرارتی صفحه ای

انواع مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفخه ای, نوعی از مبدل حرارتی است که عموما از تعداد زیادی صفحات چیندار از جنس فولاد ضد رنگ تشکیل شده است. این صفحات توسط واشر های پلیمری از هم جدا گشته است و درون قاب فولادی قرارگرفته.انواع مبدل حرارتی صفحه ای شامل قاب, صفحات و واشر ها می باشد. صفحات که سطح تبادل حرارت را تشکیل می دهند, توسط پیچ و مهره بین دو صفحه ی فولادی محکم شده اند. ساختار این مبدل های حرارتی به گونه ای است که امکان باز کردن صفحات برای بازرسی و تمیز کردن آن ها را فراهم آورد. هر صفحه دارای یک واشر است که وظیفه آن آب بندی صفحه و تامین شبکه انتقال سیال در مجموعه صفحات است.

1- مبدل صفحه ای واشر دار

مبدل صفحه ای واشر دار شامل تعدادی از صفحات نازک با سطح چیندار یا موج دار است که سیال های گرم و سرد را از یک دیگر جدا می کند. صفحات دارای قطعاتی در گوشه ها هستند که به نحوی آرایش داده شده اند که دو ماده ای که باید گرما بین آن ها مبادله شود, یکی در میان فضای صفحات, جریان یابند. طراحی و واشر بندی مناسب, امکان آن را ایجاد می کند که مجموعه ای از صفحات, توسط پیچ ها که تمامی صفحات را شامل می شوند, در کنار یک دیگر نگه داشته شوند. واشر ها از نشتی به بیرون جلوگیری می کنند و سیال ها در صفحات, هدایت می نمایند.

2- مبدل صفحه ای نیمه جوشی

با جوش دادن صفحات به صورت دو به دو, صفحات دوقلو مبدل های نیمه جوشی به وجود می آیند که در ساخت مبدل صفحه ای نیمه جوشی کاربرد دارند. این صفحات نیم جوش در قالب مبدل های حرارتی صفحه ای واشر دار قرار می گیرند. طراحی و ساخت این نوع مبدل ها برای کاربرد در سیالات با خوردگی بسیار بالا می باشد. مبدل صفحه ای نیمه جوشی قابلیت مقاومت تا فشار 30bar در سمت صفحات را دارند و این مسئله باید مد نظر قرار گیرد که برای نگه داری مجموعه صفحات به قاب های ثابت و متحرک نیاز می باشد.

3- مبدل صفحه ای لحیم شده

مبدل صفحه ای لحیم شده از مجموعه صفحات به هم فشرده شده که به هم دیگر لحیم شده اند, تشکیل شده است. لذا دیگر نیازی به واشر نیست و فریم ها می توانند حذف شوند. صفحات موجدار موجب چنان جریان متلاطمی می گردد که این جریان باعث کاهش رسوب گیری در این نوع مبدل می گردد.

4- مبدل صفحه ای جوشی بوکس

این نوع مبدل هنگامی استفاده می شود که با توجه به شرایط فرآیندی امکان به کار گیری مبدل نوع قاب و صفحه ممکن نبوده و با فشار بالا و محدوده گسترده دمایی مواجه هستیم. ویژگی منحصر به فرد این نوع مبدل, طراحی هندسی داخلی آن است.

5- مبدل صفحه ای جوشی

مبدل صفحه ای جوشی بر پایه کابرد های مبدل های پوسته و لوله, مارپیچی و صفحه ای طراحی شده و همچنین مشکلات کاربرد واشر را ندارد. نبودن گسکت, این امکان را به ما می دهد تا از سیالات با دما های بالا و مواد شیمیایی آسیب زا در آن استفاده کنیم.

6- مبدل صفحه ای حلزونی

با پیچاندن دو صفحه بلند موازی به شکل یک حلزونی با استفاده از یک میله اصلی و جوش دادن لبه های صفحات مجاور به صورتی که یک کانال را تشکیل دهند,شکل داده می شود. فاصله بین صفحات فلزی در هر دو کانال حلزونی, با استفاده از پین های فاصله انداز که به ورق فلزی جوش می شوند, حفظ می شود.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *