مقالات

مبدل حرارتی پکیج

مبدل حرارتی پکیج

مبدل حرارتی پکیج در واقع به لوله های مارپیچ اطلاق می شود که با تیغه هایی (فین ها) به همدیگر متصل شده اند تا در مقابل شعله مشعل قرار گرفته و در نتیجه گرمای شعله را به آب درون خود منتقل نمایند. پکیج ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند اما اشتراک همه آن ها در وجود مبدل حرارتی آن هاست.

نکته: هر چقدر تعداد پره های فین بیشتر باشد گرمای بیشتری را از شعله دریافت می کند و البته به همین دلیل می تواند در مسیر عبور جریان دود انسداد ایجاد کند به همین خاطر در دستگاه های فن دار از مبدل هایی استفاده می شود که تعداد پره های فین آن ها نسبت به دستگاه های بدون فن بیشتر است تا در زمان عملکرد فن و خروج محصولات احتراق با سرعت زیاد انجام شده و مقدار بیشتری از گرمای شعله جذب شود.

چگونه مبدل حرارتی پکیج را تعمیر نماییم؟

مبدل های حرارتی معمولا از جنس مس بوده و رسوبات آهکی و زنگ زدگی و یا پوسیدگی مبدل می تواند در عملکرد پکیج اختلال ایجاد کرده و راندمان دستگاه را کاهش دهد. علائم مختلفی وجود دارند که نشان دهنده رسوب گرفتن مبدل می باشند. از این علائم می توان به کم شدن فشار آب گرم مصرفی در حمام و آشپزخانه, گرم نشدن آب در هنگام روشن بودن پکیج, گرم نشدن شوفاژ ها و رادیاتور ها, طول کشیدن مدت زمان زیاد برای تولید آب گرم و بالا رفتن بدون دلیل فشار بار دستگاه اشاره کرد.

سوراخ شدن مبدل حرارتی پکیج

گاهی ممکن است مبدل های دو منظوره پکیج دچار سوراخ شدگی گردند که این مشکل می تواند به دلیل این باشد که اسیدشویی از داخل به درستی و با روش صحیح انجام نگرفته است. به همین دلیل گفته می شود که برای رسوب زدایی و اسیدشویی پکیج حتما از تعمیر کار ماهر و با تجربه استفاده نمایید. از جمله علائمی که نشان دهنده سوراخ بودن و معیوب بودن مبدل حرارتی پکیج می باشد افت فشار و یا بالا رفتن فشار پکیج می باشد. زمانی که مبدل از قسمت بیرونی سوراخ شده باشد باعث می شود تا آب از داخل مبدل خارج شده و ریزش پیدا کند و نیاز به تعمیر دارد.

انواع مبدل های پکیج

پکیج ها در مدل های مختلف دارای مبدل های مختلفی می باشند و ممکن است است برخی از آن ها تک مبدله و برخی دیگر دو مبدله باشند که امکان رسوب گیری در پکیج های دو مبدله بسیار کمتر است. نشتی مبدل ها می تواند در هر دو نوع از پکیج های تک مبدله و دو مبدله اتفاق بیفتد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *