محصولات

دیگ چدنی

دیگ چدنی

دیگ چدنی چیست ؟ دیگ آب گرم از مهم ترین اجزای موتورخانه ساختمان به شمار میرود . دیگ ها بسته به نوع سیال محتوی آنها و جنس بدنه لز انواع مختلفی تشکیل شده اند .

دیگ چودنی یکی از متداول ترین انواع دیگ هاست که با استفاده از حرارت ناشی از سوختن ماده سوختی در مشعل درجه حرارت سیال داخل آن را بالا میبرد .

دیگ های موتور خانه یا فولادی هستند و یا چدنی .

قطعات دیگ چودنی

این نوع دیگ ها از قطعاتی به نام پره تشکیل می شود. نوع ساخت این گونه پره ها به صورتی می باشد که هنگام قرارگیری در کنار هم فضای خالی جهت احتراق سوخت و عبور شعله به وجود می آید. قطعات دیگ چدنی, همچنین روی پره های جلو و عقب سوراخ هایی برای اتصال لوله های رفت و برگشت آب, شیر اطمینان, فشارسنج و ترومستات ایجاد گردیده اند. این نوع دیگ ها از قطعات چدنی مجزایی که به یک دیگر متصل می شوند, که در آن ها تعدادی پیج های فشاری, واشرها, مجرای مناسب برای عبور آب و محصولات احتراق به کار رفته است. تعداد پره ها در یگ دیگ چدنی تعین کننده اندازه و ظرفیت دیگ می باشد. این پره ها می تواند افقی یا عمودی باشد که نوع عمودی آن متداول تر است.

اجرای دیگ چودنی

اجرا دیگ چودنی را همیشه از پره عقب شروع کنید و به پره جلو ختم نمایید. کمی متمایل به قائم روی فونداسیون قرار دهید و بوش را کاملا تمیز کنید و به سطح آن با قلم مویی سرنج یا ضدزنگ بزنید. سطح خارجی و لبه بوش ها را پاک و پلیسه گیری کنید و در صورت لزوم آن را با سنباده نرم و در شرایط آسیب دیدن, بوش آن را با سوهان نرم بسایید و به طور یک نواخت به آن سرنج یا ضدزنگ بزنید.

کاربردهای دیگ چودنی

دیگ های آبگرم به دو صورت فولادی و چدنی تولید می گردد. در این مقاله ضمن معرفی و کاربرد دیگ های چدنی به معرفی و مزایای آن می پردازیم.در تولید دیگ آبگرم چودنی همان طور که از اسم آن پیداست از چدن خاکستری استفاده می شود. دیگ های چودنی در ظرفیت های مختلف و معمولا به صورت قطعاتی (پره ای) به روش ریخته گری تولید می گردد.این دیگ ها بر اساس ظرفیت حرارتی آن ها از تعدادی پره چدنی تشکیل شده اند. هر دیگ بر اساس ظرفیت آن شامل یک پره جلو, یک پره عقب و تعدادی پره وسط است که پره جلو و عقب با یک دیگر و با پره های وسط تفاوت دارند ولی تمام پره های وسط یکسان هستند. دیگ های چودنی برای فشارهای پایین و حداکثر ۵ بار استفاده می شوند. این دیگ ها در مصارف خانگی و تولید آب برای مصارف صنعتی سبک مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای دیگ چدنی

_ در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم هستند.

_ به دلیل قابلیت جدا شدن پره های دیگ حمل و نقل آن ها آسان است و ظرفیت حرارتی آن ها با افزایش یا کاهش تعداد پره ها قابل تغییر است.

_ در صورت شکست پره ها می توان آن ها را با پره نو تعویض کرد و احتیاجی به تعویض تمامی اجزای بویلر نیست.

_ قیمت آن ها ارزان تر است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *