مقالات

اجزای تشکیل دهنده پمپ ها

اجزای تشکیل دهنده پمپ ها

به طور کلی قسمت های اساسی و اجزای تشکیل دهنده پمپ ها به شرح زیر می باشد:

بدنه پمپ

محفظه ای که تمامی اجزای پمپ مانند پره های آن، محور و نیز سیستم آب بندی پمپ در آن قرار گرفته شده و مایع و سیالات نیز در آن جریان می یابد. به طور بدنه پمپ های تولید شده از مدل حلزونی یا از مدل قطر فزاینده می باشد.

محور پمپ

بنا به نوع و مدل پمپ های ساخته شده، محور پمپ قسمتی از اجزای تشکیل دهنده پمپ است. این قسمت می تواند یا از روتور موتور باشد یا به شکل کاملاً مستقل هم جوار به محور موتور تعبیه شده باشد. این قسمت از پمپ یا دارای یاتاقان های مستقل و تفکیک شده است یا به واسطه یاتاقان های موتور پمپ محافظت می شود. به طور کلی روش بهره برداری و استفاده از محور پمپ به طراحی و مدل پمپ های ساخته شده بستگی دارد.

پروانه پمپ

یکی دیگر از قیمت های اصلی پمپ متعلق به پروانه پمپ می باشد که توان و انرژی زیادی را به مایعات وارد نموده و در نتیجه موجبات افزایش سرعت و حرکت آن ها را فراهم می آورد. جالب است بدانید که به منفذ مرکز پروانه چشم پروانه گفته می شود که تا اندازه ای میزان ظرفیت پمپ را تعیین می نماید.

از دیگر اجزای آن:

پره های پمپ که جزئی از پروانه پمپ به حساب می آیند و وظیفه هدایت مایعات را به داخل پمپ بر عهده دارند

روپوش پروانه که پرده های پمپ را می پوشانند و جریان و انتقال مایعات را در محدوده پمپ محدود می کند

نقطه مکش که محل ورود مایعات به درون پمپ می باشد. این قسمت معمولاً در حوالی مرکز بدنه پمپ قرار گرفته است که قطر آن تا اندازه ای میزان پمپاژ و آبدهی پمپ را تعیین می کند

حلقه های ستایش که معمولاً قابل تعویض میباشد و کیفیت و مرغوبیت آن ها میزان کارایی پمپ را افزایش می دهد

کاسه نمد یا سیل مکانیکی که باعث آب بندی جریان مایعات در درون پمپ می شود

شیپوره و…

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *