مقالات

مبدل پوسته ای

مبدل پوسته ای

مبدل پوسته ای چیست ؟ مبدل های حرارتی لوله ای از لوله هایی با مقطع دایره های ساخته شده اند . یک سیال در داخل لوله ها و سیال دیگر در خارج از لوله جریان دارد . معمولا سیال گرم تر را درون لوله به جریان در میآورند تا اتلاف حرارتی به محیط به حداقل برسد .

مبدل های حرارتی لوله ای

در ادامه توضیحات بالا سیالی که باعث خوردگی میشود را نیز درون لوله قرار میدهند .

زیرا اولا با این کار فقط قسمت درونی لوله خورده شده و پوسته سالم میماند .

دوما تمیز کردن داخل لوله ها آسان تر میباشد .

قطر , تعداد , طول , گام و آرایش لوله ها میتواند تغییر کند . بنابر این انعطاف پذیری قابل ملاحظه ای در طراحی آنها وجود دارد .

انواع مبدل حرارتی

  • ذو لوله ای
  • پوسته و لوله
  • لوله ای حلزونی

مبدل حرارتی دو لوله ای

ساده ترین نوع مبدلی که در صنعت ساخته می شود، مبدل های حرارتی دو لوله ای است که به آن مبدل سنجاق سری نیز گفته می شود. که از دو لوله ی هم محور و به شکل U تشکیل شده است . در این نوع مبدل یکی از سیال ها از درون لوله و سیال دیگر از مجاری بین دو لوله عبور می کند و به این ترتیب عمل انتقال حرارت صورت می پذیرد. مبدل های حرارتی دو لوله ای می توانند با آرایش گوناگون سری و موازی مرتب شوند تا افت فشار و متوسط اختلاف دمای مورد نظر را برآورده سازند. استفاده عمده مبدل های دو لوله ای ، برای گرمایش و سرمایش محسوس سیال های فرآیندی است که در آنها سطوح انتقال گرمای کوچکی (تا ۵۰ متر مربع) مورد نیاز باشد.

مبدل حرارتی پوسته و لوله

متداول ترین و پرکاربردترین نوع مبدل های حرارتی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، مبدل های حرارتی پوسته و لوله می باشد که برای کاربرد های مختلف و در اندازه های گوناگون طراحی و ساخته می شود. از این نوع مبدل ها به منظور تبخیر یک مایع یا کندانس کردن یک بخار و یا انتقال حرارت بین دو مایع استفاده می شود.

مبدل حرارتی لوله ای حلزونی

مبدل های حرارتی لوله ای حلزونی شامل کویل هایی هستند که به صورت حلزونی پیچانیده شده و در یک پوسته قرار گرفته اند و یا به صورت چگالنده های هم مرکز و تبخیر کننده های هم مرکز هستند که در سیستم های تبرید استفاده می شوند. مبدل های حرارتی لوله ای حلزونی از یک یا چند حلقه لوله مارپیچ تشکیل شده اند که ابتدا و انتهای این لوله مارپیچ به لوله اصلی ورودی و خروجی متصل می شود و محفظه ای اطراف آن را می پوشاند. معمولا جنس لوله های مارپیچ از فولاد کربن دار یا مس و آلیاژ های آن یا فولاد زنگ نزن و آلیاژهای نیکل می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *