مقالات

درباره پمپ آب و پمپاژ چه می دانید؟

درباره پمپ آب و پمپاژ چه می دانید؟

درباره پمپ آب و پمپاژ در این مقاله مطالعه نمایید :
امروزه ماشین آلات و تجهیزات مدرن، زندگی و کسب و کار ما را بسیار آسان ساخته اند. در روزگاری دور، مردم برای استفاده از آب به ناچار آن را از درون چاه بالا می کشیدند و یا آن را با سطح از مکان مورد نظر جا به جا می کردند. اما امروزه به موجب گسترش و مدرنیته شدن تجهیزات و امکانات و همچنین ساخت و تولید پمپ و پمپاژ، دیگر اوضاع فرق کرده است. به طور کلی به دستگاهی گفته می شود که انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی دریافت نموده و به سیال مایعی که از درون آن می گذرد انتقال می دهد. به عبارتی دیگر؛ همان تلمبه ای است که از طریق انرژی مکانیکی در جهت انتقال دادن مایعات به کار برده می شود. برای اولین بار در سال 1796 توسط جوزف مون گلیفر ساخته شد. او با این کار خود موجب شد تا زندگی مردم بسیار راحت تر شود. دستگاه با افزایش فشار جریانی که در آن ایجاد می شود شرایط و موقعیت جا به جایی مایعات را در ارتفاعات بالاتر فراهم می آورد. به طور معمول در صنایع مختلف از انواع پمپ های تولیدی در جهت انتقال سیال به یک ارتفاع معین و یا جا به جایی سیال در سیستم های لوله کشی استفاده می شود.

اگر بخواهیم از نظر کارکرد به پمپ و پمپاژ نگاه کنیم و آن را به انواع مختلف تقسیم بندی کنیم باید این‌گونه بیان کنیم که معمولاً متداول ترین پمپ ها به صورت پمپ های آبی هستند که بنا به ظرفیت و حجم ، تأمین و حمل و جا به جایی اشکال مختلفی از مایعات را بر عهده می گیرند. مهم ترین پمپ ها از نظر کاربردی به شرح زیر می باشد:
انواع پمپ بر اساس کارکرد

پمپ های سانتریفیوژ

پمپ های سانتریفیوژ یکی از انواع تولیدات پمپ یا پمپاژ می باشد که ارسال انرژی در آن ها به صورت دائمی انجام می شود. عموماً نیروی محرکه این نوع پمپها از طریق موتورهای الکتریکی دریافت می شود. به طریق که ارسال نیروی محرکه از موتور به پمپ به واسطه یک محور به نام شفت انجام می شود. همچنین شفت موتور از طریق نوعی تجهیزات مکانیکی به نام کوپلینگ به شفت پمپ اتصال پیدا کرده است. به این ترتیب انتقال انرژی از شفت موتور به شفت پمپ صورت می گیرد.

به طور کلی پمپهای سانتریفیوژ دارای یک عدد محفظه می باشند به حلزونی مانند است که پوسته یا کیسینگ نام دارد. در درون این محفظه یک یا چند عدد چرخ قرار دارد که بر روی محور شفت تعبیه شده است. هر کدام از چرخ ها به تعدادی پره مجهز هستند که عملیات مربوط به انتقال سیالات را بر عهده دارد. نکته حائز اهمیت در رابطه با این نوع پمپها این است که هواگیری آن ها پیش از روشن شدن انجام می شود. در تمامی صنایعی که از این نوع استفاده می کنند بایستی قبل از انجام عملیات مربوط به انتقال سیالات، از خروج کامل هوا و نبود گاز حبس شده در داخل پمپ اطمینان حاصل نمایند. به طور معمول ابعاد و اندازه های مختلف سانتریفیوژ به عنوان پرکاربردترین پمپها در مصارف مختلف به کار برده می شوند.

پمپ های رفت و برگشتی

پمپهای رفت و برگشتی به تجهیزاتی گفته می شود که انتقال انرژی در آن ها به شیوه ی پریودیک و دوره ای است. معمولاً نیروی محرکه موجود در این نوع پمپها مانند نمونه های دیگر آن، به واسطه الکتروموتور تأمین می شود که همواره حرکت چرخشی میل لنگ های موجود در آن به حرکت رفت و برگشتی پیستونی در سیلندرها تبدیل شده که با عقب رفتن پیستون ایجاد مکش می کند. به این طریق مایعات از طریق شیر ورودی روانه سیلندرها می شود. شیرهای ورودی و خروجی پمپهای رفت و برگشتی به گونه ای ساخته شده اند که در تمامی مراحل رفت و برگشت پیستون، از ورود مایع سیلندر به محیط های کم فشار جلوگیری می نماید. شایان ذکر است که این نوع پمپها از میزان ظرفیت کمی برخوردار هستند. اما می توانند فشار خروجی سیال و مایعات را تا حد بسیار بالایی افزایش دهند. به طور کلی این نوع پمپ ها، در صنایعی که به جا به جایی سیالات با حجم کم و فشار بالا نیازمند باشند به کار برده می شوند. این نکته مهم فراموش نشود انتقال سیالات در پمپ های رفت و برگشتی، غیر یکنواخت انجام می گیرد. همچنین به هنگام بهره برداری از این نوع پمپ ها، در زمانی که شیر خروجی پمپ بسته است نباید استفاده نمود.

پمپ های چرخ دنده ای

پمپ های چرخ دنده ای یکی دیگر از انواع تولیدات صنایع پمپ می باشد که به آن پمپ های گردشی یا روتاری نیز گفته می شود. به طور کلی پمپ های چرخ دنده ای از دو قسمت کاملاً مجزا و تفکیک شده ساخته شده است که یکی از آن ها قسمت جداره ثابت و قسمت دیگر آن قسمت دوار یا گردان پمپ می باشد. در پمپ های چرخ دنده ای به هنگام اجرای فرایند و عملیات مربوط به پمپاژ، اندکی مایع مابین دنده های چرخ دنده پمپ گیر می افتد که در اثر چرخیدن چرخ دنده ها، این میزان مایع به قسمت خروجی پمپ فرستاده می شود. طراحی و ساخت این مدل پمپ ها به گونه ای است که فاصله میان قسمت های جداره ثابت و گردنده پمپ بسیار کم و ناچیز است. به طور عمده پمپ های چرخ دنده ای برای مکان هایی که نیاز به جا به جایی سیالات با حجم کم و فشار متوسط دارند مناسب می باشند. نکته حائز اهمیت در رابطه با پمپ های چرخ دنده ای این است که هیچ گاه نباید در شرایطی که شیر خروجی پمپ بسته شده است از آن ها استفاده نمود.

 

 

 

 

ایران شوفاژ

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *